وبلاگ میزیتو مدیر موفق | ویژگی‌هایی که یک مدیر حرفه‌ای باید داشته باشد
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

مدیر موفق | ویژگی‌هایی که یک مدیر حرفه‌ای باید داشته باشد

منتشر شده در ۲۰ روز پیش

زمان خوانش دقیقه

انتشار ۲۰ روز پیش

خوانش دقیقه

تصور پیشرفت یک کسب‌وکار بدون مدیر موفق دشوار است
آیا می‌توانید یک تیم ورزشی موفق را نام ببرید که بدون مربی خوب پیشرفت کند؟ احتمالا نه. حتی اگر بهترین بازیکن لیگ را نیز داشته باشید، به یک رهبر قوی برای الهام بخشیدن، حمایت و هدایت هر تیم موفق نیاز دارید. در مورد محل کار شما هم این نکته بسیار مهم صادق است. بدون رهبران بزرگ، تیم‌ها نمی‌توانند موفق باشند. حتی مهم نیست چقدر سخت کار می‌کنند.

به‌عنوان یک مدیر، وظیفه شما این است که تیم خود را هدایت کنید، بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید و انعطاف‌پذیر باشید. شما باید بین نیازهای افراد و اهداف کلان شرکت تعادل برقرار کنید. به همین خاطر در این مطلب از میزیتو، به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر موفق می‌پردازیم.
 


ویژگی‌های یک مدیر موفق که برای پیشرفت به آن‌ها نیاز دارید
مهارت‌های مدیریتی در مدرسه آموزش داده نمی‌شوند. برای اینکه یک مدیر موفق باشید، باید مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را ارتقا و توسعه دهید. هیچ طرحی برای دنبال کردن وجود ندارد. مجموعه مهارت‌ها و تجربیات منحصربه‌فردتان به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که چه سبک مدیریتی را توسعه دهید. به همین خاطر در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر موفق آشنا می‌شویم.


فراگیر باشید
برای ایجاد یک تیم متنوع، باید یک فرهنگ سازمانی فراگیر و مثبت ایجاد کنید. هنگامی که هر یک از اعضای تیم احساس می‌کند مورد احترام است و ارزش بالایی دارد، شما به طور طبیعی مشارکت کارکنان را افزایش خواهید داد و بهره‌وری بیشتری خواهید داشت.

شاید مهم‌تر از آن، یک تیم تعاملی، تیمی شادتر است. حال سوال اینجاست که چگونه یک محیط کاری فراگیر را تقویت می‌کنید؟ توسعه هوش هیجانی شما منجر به همکاری بهتر، روابط بین فردی پیشرفته و بهبود ارتباطات می‌شود.
 
در ادامه نحوه ساخت و استفاده از آن در محل کار آمده است:

  • با هم تیمی‌های خود در مورد احساس آنها در محل کار و تیم مکالمات صادقانه داشته باشید.
  • برای ایجاد احساس امنیت، برای مکالمات و بازخورد زمان بگذارید.
  • به هم تیمی‌های خود کمک کنید تا با شناخت ایده‌ها و کارشان احساس قدرت کنند.
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک از اعضای تیم را بشناسید و کاری را تعیین کنید که مجموعه مهارت‌های خاص آنها را تحسین کند.
  • چالش‌های گروهی را ایجاد کنید که کل تیم شما را تشویق به تمرین فراگیر کند.
  • به دنبال اعضای تیمی باشید که مسیرهای شغلی متفاوتی دارند تا افراد و مهارت‌های مختلفی با یکدیگر کار کنند.

 

بین اعضای تیم ارتباط ایجاد کنید
بیشتر اوقات، خطاهای پروژه به یک خطای ارتباطی مرتبط می‌شوند تا یک مشکل عملکردی. در نتیجه، ارتباط موثر یک مدیر موفق برای تکمیل وظایف و همچنین برای تقویت روحیه تیم حیاتی است. برای ساده‌سازی مکالمات، یک برنامه ارتباطی برای تیم خود ایجاد کنید.

یک برنامه ارتباطی کانال‌های ارتباطی مختلف شما را مشخص می‌کند. این برنامه به اعضای تیم کمک می‌کند نه‌تنها بدانند کجا باید ارتباط برقرار کنند، بلکه چگونه در هر کانال ارتباط برقرار کنند. برای مثال نرم‌افزار کنترل پروژه میزیتو دارای شبکه اجتماعی اختصاصی است که کارمندان و مدیران می‌توانند از طریق آن به‌صورت مداوم با یکدیگر در ارتباط باشند.


گوش دادن فعال را تمرین کنید
گوش دادن فعال یا موثر به‌عنوان یک جنبه کلیدی مدیریت تیم اغلب نادیده گرفته می‌شود. چرا که بسیار ساده به نظر می‌رسد. اما گوش دادن فراتر از فقط شنیدن صحبت‌های تیم شماست، بلکه یک مهارت است. تبدیل شدن به یک شنونده بهتر ارتباطات را بهبود می‌بخشد، همکاری را تقویت می‌کند، ارتباط عمیق‌تری با هم تیمی‌های خود ایجاد می‌کند و اعتماد را میان اعضای تیم و شما می‌سازد.

چهار نوع گوش دادن وجود دارد: همدلانه، قدردانی، جامع و انتقادی. برای اینکه مدیر بهتری باشید، روی یکی از انواع گوش دادن همدلانه به نام گوش دادن فعال تمرکز کنید.
 
گوش دادن فعال به معنای گوش دادن با هدف درک کامل صحبت‌های طرف مقابل است. به‌عنوان یک شنونده فعال، سعی کنید درگیر افکار یا پاسخ‌های خود نباشید. در عوض درک مطلب را در پاسخ‌های خود در اولویت قرار دهید. سوالات مختلف بپرسید تا درک عمیق‌تری از صحبت‌های هم تیمی‌تان به دست آورید، برای اطمینان از درک کامل آنچه گفته می‌شود، بازنویسی یا خلاصه‌نویسی کنید و از حواس‌پرتی یا انجام چندین کار در زمان گوش دادن خودداری کنید.


از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید
یک مدیر موفق باید بتواند از کم‌ترین منابع برای اجرای دشوارترین پروژه‌ها استفاده کند. درواقع هنر مدیر موفق این است که بتواند بدون نیاز به اتلاف هزینه و زمان، تمام پروژه‌های خود را به سرانجام برساند. نرم‌افزارهای مدیریت پروژه مانند میزیتو می‌توانند به شما کمک کنند تا در این زمینه نیز موفقیت‌های بیشتری داشته باشید. 

 


قاطع باشید
به‌عنوان یک مدیر، شما مسئول تصمیم‌گیری‌هایی هستید که کل تیم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای جلوگیری از تعارض در هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم، مهم است که با تیم خود هماهنگ شده و به‌درستی از طریق روش‌های زیر ارتباط برقرار کنید:

  • در اسرع وقت تیم را از تصمیمات خود مطلع کنید.
  • به تیم خود زمان بدهید تا پردازش کنند و واکنش نشان دهند. به‌خصوص اگر تصمیمات شما بر زندگی کاری یا شخصی آنها تاثیر بگذارد.


اعتماد به نفس داشته باشید
مدیری با اعتماد به نفس، لحن تیم را تعیین می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که آنها از همین روش پیروی کنند. حتی اگر یک مدیر جدید هستید و تجربه ندارید، می‌توانید به کار سختی که شما را به جایی که هستید رسانده اشاره کنید تا در نقش جدید خود اعتماد به نفس ایجاد کنید.
برای ایجاد اعتماد به نفس، نقاط قوت خود را شناسایی و موفقیت‌های خود را ثبت کنید. اگر دوره‌هایی وجود دارد که در آن احساس اعتماد به نفس کمتری می‌کنید، می‌توانید با نگاه کردن به موفقیت‌های گذشته‌تان به خودتان کمک کنید. همچنین انجام این کار به تشخیص این که در شرایط سختی قرار دارید کمک می‌کند. وقتی بالاخره بر آن غلبه کردید، به خودتان تبریک بگویید. این شرایط سخت می‌تواند به‌عنوان تقویت‌کننده اعتماد به نفس و تجربه برای آینده استفاده شود.
 
با میزیتو به یک مدیر موفق تبدیل شوید
اگر به دنبال تبدیل شدن به یک مدیر موفق هستید، میزیتو می‌تواند ابزاری مفید برای شما باشد. با استفاده از پلتفرم آنلاین مدیریت پروژه ما، شما می‌توانید وظایف اعضای تیمتان را پیگیری کنید، روی روند اجرای تمام پروژه‌ها نظارت داشته باشید و به‌طور کلی از زمان و هزینه در سازمان خود به شکل بهینه استفاده کنید.


سوالات متداول
یک مدیر موفق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
داشتن اعتماد به نفس، مدیریت منابع، ایجاد ارتباط موثر با کارمندان و ... از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر برتر هستند.


چرا مدیران موفق از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه استفاده می‌کنند؟
مدیران باید بتوانند با منابع موجود، بیشتری بهره‌وری را داشته باشند و نرم‌افزارهای مدیریت پروژه در این زمینه بیشتری کارایی را دارند.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!